Råd & Vejledning
Ofte stillede spørgsmål
Her har vi samlet de oftest stillede spørgsmål vedrørende spildevand:
Hvad er spildevand?
Det er brugt vand. Alt efter om vandet er blevet brugt i husholdningen, industrien eller landbruget, indeholder spildevandet nogle forskellige former for ‘spild’.
Har du ansvaret for kloakken?
Hvis din kloak ikke fungerer, som den skal, kan du altid ringe til os på telefon 40 16 88 70.
Måske står der vand i din skelbrønd – og hvis det er tilfældet, er det ofte den offentlige del af kloakledningen, der er tilstoppet. Når det er det, er rensningen gratis for dig.
Er der ikke vand i brønden, er den stoppet på den private del af kloakledningen, og så er rensningen for din egen regning.
Jeg har ingen tegning over kloakkerne på min ejendom – hvor kan de anskaffes?
I Middelfart Kommunes digitale byggesagsarkiv er der mulighed for, at finde tegninger over hvordan kloakledningerne er lavet ifølge byggesagen.
Må jeg bruge regnvand i husholdningen?
Hvis du har et regnvandsanlæg, som er installeret af et autoriseret vvs- og kloakfirma, kan du sagtens bruge regnvand til toiletskyl og vaskemaskine. Blot skal du være opmærksom på, at husets øvrige vandforsyning ikke må blandes sammen med regnvandet.
Der skal være installeret en måler, der registrerer den forbrugte mængde regnvand.
Hvad gør jeg i forbindelse med tilstoppede vejriste?
I første omgang skal du finde ud af, om den pågældende vejrist ligger på en kommunal vej eller på en privat fælles vej.
Hvis vejristene er på en kommunal vej, er det Middelfart Kommunes opgave at rense vejristen. Kontakt da Middelfart Kommune på telefon 21 23 98 15.
Er vejristen placeret på en privat vej, er det din grundejerforening, som står for udgifterne til rensningen. Hvis ikke du er medlem af en grundejerforening, er det din egen pligt at sørge for, at vejristen igen kan fungere.
Læs mere om kloakdæksler og vejriste.
Hvad gør jeg, hvis der lugter af kloak?
Hvis du oplever, at det lugter af kloak fra en vejrist, skal du kontakte Middelfart Kommune.
Hvis dine afløb er installeret med vandlåse, kan lugtgenerne skyldes, at vandlåsen er udtørret. Udtørring kan ske, hvis du ikke har brugt afløbene i en periode, fx ved ferie. Åbn vandhanerne, og træk i toilettet. Vandlåsene bliver genfyldt med vand, og dermed skulle kloaklugten forsvinde.
Urenheder i afløbet kan også forårsage kloaklugt. Sørg for at holde dine afløb rene ved jævnlig afrensning.
Hvis kloaklugten ikke skyldes udtørrede vandlåse, eller hvis det er et vedvarende problem, er det en god idé at tage kontakt til en autoriseret kloakmester.
Hvordan kan jeg selv holde øje med mit kloaksystem?
Du kan selv være med til at forebygge problemer med kloaksystemet. Ved at følge disse råd kan du ofte undgå forstoppelse af afløb, lugtgener og oversvømmelse.
Undgå:
- at brønddæksler er dækket til – dæksler må ikke være gemt under jord, fliser el. lign.
- at skylle kemikalier og uopløselige stoffer som vatpinde, hygiejnebind, bleer m.m. ud i afløbene
- at komme fedtrester i køkkenvasken
Sørg for:
- at rødder fra store træer ikke gror ned i en kloakledning
- at ejendommens gulvafløb er rene, og at vandlåsen ikke er udtørret
- at undersøge brønddækslerne regelmæssigt. Når du løfter dækslerne, kan du undersøge, om der står vand i gennemløbsbrønden. Er dette tilfældet, er det på tide at få brønden renset. Hvis tilstopningen skyldes småsnavs, kan det i nogle tilfælde skylles væk med en haveslange. Ved større ophobninger af skidt, kontakt da et slamsugerfirma
Dækker forsikringen ved oversvømmelse af min kælder?
Har du vandskade i kælderen, skal du kontakte dit forsikringsselskab. Om skaden er omfattet af din forsikring, afhænger af forsikringstypen.
Hvor kan jeg få svar på spørgsmål til min regning?
Du finder ofte stillede spørgsmål til regninger her.