Selskabsstrategi

Selskabets mission

Vores mission kan bedst beskrives ved at tage udgangspunkt i historien. Den kan helt overordnet illustreres i nedenstående figur:

Gaderne var byens toiletter

Før 1800-tallet blev spildevand og affald smidt i åbne render, som ledte det væk fra husene og ned til nærmeste vandløb, sø eller hav.

Lugtgener krævede handling

I starten af 1800-tallet resulterede store lugtgener i byerne, at man fik såkaldte natmænd. De tømte spildevand og affald fra spande og latriner, og kørte det væk i latrinvogne.

Dårlig håndtering gav sygdomme

I midten af 1800-tallet førte sygdomme, ofte med døden tilfølge grundet dårlig håndtering af spildevand, til etablering af kloaksystemer samt lovgivning om tilslutning af toiletter.

Dårlig vandmiljø krævede rensning

I starten af 1900-tallet resulterede spildevand, som via kloakken blev ledt ud i vandmiljøet, i slemme forureninger. Dette førte til etableringen af de første renseanlæg.

Flere krav til et bedre vandmiljø

Miljøkravene blev for alvor skærpet i 70'erne, og dette satte skub til rensningsteknologierne. Kravene er siden hen løbende blevet skærpet.

Klimaet kommer på dagsordenen

I 90'erne begyndte man at adskille regn- og spildevand, så det ikke gik i samme kloaksystem. Ved at fjerne regnvand fra systemet reducerede man belastningen og sikrede dermed en bedre miljøbeskyttelse.

Sundhed var oprindeligt grundlaget for etableringen af kloakker. Senere blev renseanlæg etableret for at sikre et godt vandmiljø, og efterfølgende blev regnvandsledninger etableret for bedre at tilpasse sig klimaændringerne. Håndtering af sundhed, miljø og klima er således i dag de grundlæggende kerneopgaver for spildevandsselskabet.

Disse opgaver kan dog ikke stå alene. Det er også vigtigt at sikre, at vores kerneopgaver udføres på en bæredygtig måde. Med bæredygtighed mener vi, at vi respekterer og værner om både mennesker og natur. Dette skal afspejles både i vores daglige drift og i vores strategi, samtidig med at vi sikrer, at det gøres på den mest økonomisk forsvarlige måde til gavn for forbrugerne.

”Vi opsamler og renser spildevandet og afleder regnvand med fokus på at opfylde alle krav på den mest økonomiske og miljørigtige måde”
Selskabets vision

Vores vision er at skabe et endnu stærkere omdømme som en organisation, der bidrager med værdi til samfundet. For at opnå denne anerkendelse skal vi levere resultater gennem løbende forbedringer og tydeligt synliggøre værdien af vores indsats over for forbrugerne. Vi har et ansvar for at bevare vores gode omdømme ved at bidrage positivt til samfundet og samtidig sikre, at vores arbejde bliver både set og værdsat.

”Vi er kendt for at være en effektiv arbejdsplads, som skaber synlig værdi”
Strategiske mål

Nedenstående mål blev vedtaget i 2024 og vil blive rapporteret i vores årlige beretning, hvor vi her beskriver, hvad der er opnået, og hvilke indsatser der er gennemført.

Reduktion af miljøbelastning
Der er efterladt en arv med kloakker, der er bygget efter det gamle princip, hvor regn og spildevand ledes til samme system. Det system, vores kloakker tidligere blev dimensioneret til, passer ikke længere til de behov, vi har i dag. At ændre kloakkerne til et nyere seperatsystem er meget omkostningskrævende, især når man tager i betragtning, at kloakkerne er designet til at have en levetid på 75 år og derfor endnu ikke er udtjent. Selvom dette giver lange udsigter, arbejder vi stadig målrettet på at nedbringe overløb, samtidig med at vi tager hensyn til andre faktorer som tilstand og risiko for oversvømmelser.

“14% reduktion af overløb i 2028 i forhold til 2023”

Forklaring: Reduktionen beregnes på baggrund af modelberegninger i Mike Urban. Dette program bruger vores ledningsdatabase og geografiske forhold til at simulere overløb ved en given regnmængde. Ledningsdatabasen vil løbende blive opdateret i takt med de anlægstiltag, der fysisk gennemføres, hvilket også vil påvirke overløbsmængderne. Med dette vil vi således kunne synliggøre effekten af de tiltag vi udfører under de samme forudsætninger som målet bygger på.

Reduktion af klimapåvirkning
I 2030 skal Danmark reducere sine drivhusgasudledninger med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990. Med 70-procentsmålet, og det langsigtede mål om klimaneutralitet senest i 2050, har Danmark ved lov sat mål for de samlede danske udledninger. Det vil kræve en markant fælles indsats at opfylde 70-procentsmålet i 2030, og såvel som Middelfart Kommune, vil vi igennem vores strategi også understøtte målet.

”70% reduktion af CO2- udledningen i 2028 i forhold til 1990”

Forklaring: CO2 beregnes på baggrund af Parismodellen. Dette er en klimamodel for den danske vandsektor, der opgør de største procesrelaterede driftsemissioner. Modellen er udarbejdet i samarbejde mellem Miljøstyrelsen og DANVA. På grund af manglende data for udledninger i 1990, er der foretaget en beregning frem til 2020, som viser, at CO2-udledningen i spildevandssektoren er faldet med 28% fra 1990 til 2020. For selskabet vil udgangspunktet være 1.075 tons CO2 i 1990, sammenlignet med 840 tons beregnet ifølge Parismodellen i 2020.

Effektivisering
Forsyningsvirksomheder er underlagt strenge regulatoriske rammer, som kræver, at vi leverer vores ydelser til konkurrencedygtige priser. Effektivisering er afgørende for at sikre, at vi som virksomhed løbende kan tilpasse os og forblive konkurrencedygtige i en verden i konstant forandring. Derfor har vi det også som mål at vi ligger i den øvre del når vi sammenligner os med andre

”Blandt de 20 øverste i DANVAS benchmarking for driftsomkostninger i 2028”

Forklaring: Hvert år indberetter vi driftsomkostninger til brancheorganisationen DANVA. Her sammenligner man selskabernes driftsomkostninger med hinanden, det er det der kaldes benchmarking. Driftsomkostningerne holdes op imod hvor meget vand der brugt fra de forskellige husstande og virksomheder. Derfor vil de forskellige selskaber også variere meget afhængig af forhold som befolkningstæthed, geografiske forhold m.m. Uanset forhold finder selskabet det som en parameter der kan avendes som en ramme for den effektivisering og mål vi ønsker at opnå.

Læs mere om dette:

https://www.danva.dk/media/9870/vand-i-tal-2023_web-v2.pdf
https://www.danva.dk/performancebenchmarking

Middelfart Spildevand A/S
Strandvejen 100
DK - 5500 Middelfart

Find EAN-nr. og CVR nr. her

Åbningstider

Mandag til torsdag: kl. 9-15
Fredag: kl. 9-12
Forbrugsafregning lukket fredag

Kontaktoplysninger

Tlf. 63 44 44 44
Mail. kontakt@middelfartspildevand.dk
Vagttelefon: 40 16 88 70

Copyright © Middelfart Spildevand 2025