Se alle kandidaterne, der stiller op som forbrugerrepræsentant, her: https://stemonline.dk/middelfartspildevand/kandidater
Du kan stemme elektronisk fra d. 25. november til d. 9. december 2025.
I Middelfart Spildevands bestyrelse er forbrugerne repræsenteret af to forbrugerrepræsentanter. Hvert fjerde år afholdes der forbrugervalg, hvor forbrugerne vælger deres repræsentanter. Næste valg finder sted i efteråret 2025.
Som forbrugerrepræsentant er man med til at beslutte de overordnede rammer og investeringer for Middelfart Spildevand på lige fod med alle andre bestyrelsesmedlemmer.
Nuværende forbrugerrepræsentant Ole Høyer fortæller:
”Et forbrugervalgt bestyrelsesmedlem indgår i bestyrelsen på lige fod med de øvrige bestyrelsesmedlemmer, og deltager derfor i alle møder med tale- og stemmeret. Bestyrelsen skal sikre, at Middelfart Spildevand lever op til de gældende lovkrav. Desuden skal bestyrelsen sikre, at vi overholder aftalerne med ejeren (Middelfart Kommune), og lever op til forbrugernes forventninger”
Bestyrelsesformand Allan Buch beskriver forbrugerrepræsentanternes rolle som:
"forbrugernes forlængede arm - men samtidig et ligeværdigt medlem af bestyrelsen"
Som forbrugernes talerør i bestyrelsen kan du præge selskabet, være med til at beslutte de overordnede rammer i selskabet og komme med dit syn på, hvordan bestyrelsen bedst kan varetage forbrugernes interesse. Som forbrugerrepræsentant kan du bidrage med et andet perspektiv, der supplerer den politiske sammensætning i bestyrelsen, og dermed medvirke til, at beslutningerne bygger på et bredere grundlag.
Der ligger fem ordinære møder om året, en ordinær generalforsamling og en ekstern temadag. Derudover kan enkelte ekstraordinære møder forekomme.
Som bestyrelsesmedlem får du tilsendt materiale til læsning som forberedelse til bestyrelsesmøderne. Det er svært at svare på, hvor lang tid dette tager, men der ligger omkring 1-3 timers forberedelse op til hvert møde. Der er ikke noget hjemmearbejde andet end overordnet interesse for branchen.
Derudover er der enkelte relevante kurser, bestyrelsesmedlemmerne skal/kan deltage i:
Bestyrelsen består af fire byrådsrepræsentanter, to forbrugerrepræsentanter og en medarbejderrepræsentant fra Middelfart Spildevand.
Ved forbrugervalget vælges desuden op til fire suppleanter. Den kandidat, som har opnået tredje flest stemmer, er valgt som 1. suppleant for forbrugerrepræsentanterne, den efterfølgende som 2. suppleant, osv.
Forbrugerrepræsentanterne vælges for fire år ad gangen.
Ja. I 2025 var det årlige honorar på 32.651 kr.
Honoraret fastsættes af generalforsamlingen.
Alle, som er myndige, kan stille op til forbrugervalget. Du behøver ikke at være bosat i Middelfart Kommune for at stille op.
Der er ingen krav om kendskab til spildevand. Bestyrelsen kan have gavn af mange forskellige kompetencer. Dog er en overordnet interesse for branchen et godt udgangspunkt.
Det er ikke muligt at indgå valgforbund i forbindelse med Middelfart Spildevands forbrugervalg.
For at kunne stemme skal du være forbruger ved Middelfart Spildevand og være myndig. Hver boligenhed eller erhvervsenhed har én stemme. Læs mere om stemmeberettigede forbrugere under punkt 4 i valgregulativet.
Valget foregår elektronisk via Middelfart Spildevands hjemmeside.
Forbrugere, som ønsker at afgive stemme, men ikke har mulighed for at stemme elektronisk, skal senest 5 hverdage før valgperiodens afslutning rette henvendelse til Middelfart Spildevand og anmode om at modtage valgmateriale. Stemmer du på denne måde, altså med en fysisk stemmeseddel, skal din stemmeseddel tilbagesendes i den frankerede svarkuvert.
Valgresultatet offentliggøres d. 14. december 2025 på Middelfart Spildevands hjemmeside samt i lokalpressen i en af dagene umiddelbart derefter.
Forbrugerrepræsentanterne indtræder i Middelfart Spildevands bestyrelse på den førstkommende generalforsamling i Middelfart Spildevand efter afholdelse af kommunevalget, dog forudsat at forbrugervalget er afholdt foringen. Er dette ikke tilfældet, indtræder forbrugerrepræsentanterne først i bestyrelsen på den næstkommende generalforsamling.
Der vil højt sandsynligt blive indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling i starten af 2026.
Opstillingsperiode: 1. september til 29. september 2025 kl. 12:00.
Deadline for indsendelse/indlevering af stillerliste: 29. september 2025.
Offentliggørelse af kandidater: 13. oktober 2025.
Forbrugervalg: 25. november til 9. december 2025.
Valgresultat offentliggøres: 14. december 2025.
Du kan læse nærmere om forbrugervalget i valgregulativet.
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte os på kontakt@middelfartspildevand.dk
Middelfart Spildevand A/S
Strandvejen 100
DK - 5500 Middelfart
Find EAN-nr. og CVR nr. her
Åbningstider
Mandag til torsdag: kl. 9-15
Fredag: kl. 9-12
Forbrugsafregning lukket fredag
Kontaktoplysninger
Tlf. 63 44 44 44
Mail. kontakt@middelfartspildevand.dk
Vagttelefon: 40 16 88 70